Det har varit en lång och krokig väg för Apples mixed-reality AR/VR-headset. Men enligt de flesta konton är vi bara veckor från att se frukterna av Apples arbete, och företagets verkställande direktör verkar ganska entusiastisk över vad som kommer.
Medan Apples vd Tim Cook aldrig skulle gå så långt som att bekräfta (eller förneka) existensen av en oanmäld produkt som den så kallade ”Reality Pro”, hade han mycket mer än vanligt att säga i en nyligen intervju med GQ:s Zach Baron om Apples roll och ambitioner i framtiden för augmented och virtual reality-teknik.
Medan Cook har snett kommenterat Apples arbete med förstärkt verklighet i flera år, har han traditionellt sett varit lite undvikande och vag om det. När han tillfrågas av journalister, analytiker och andra kommer han vanligtvis att ge breda kommentarer som ”AR kan vara riktigt bra”, och det ”kommer att förändra hur vi använder teknik för alltid.”
På många sätt var den här senaste intervjun inte mycket annorlunda; Cook förblev lika icke-bindande och undvek alla specifika exempel på produkter som Apple kunde utveckla. Han uttryckte dock mycket mer entusiasm för vad som kommer när det gäller teknikens potential och möjligheter.
Om du tänker på själva tekniken med förstärkt verklighet, bara för att ta ena sidan av AR/VR-biten, kan idén att du kan lägga över den fysiska världen med saker från den digitala världen avsevärt förbättra människors kommunikation, människors koppling. Det kan ge människor möjlighet att uppnå saker de inte kunde uppnå tidigare. Vi kanske skulle kunna samarbeta om något mycket enklare om vi satt här och brainstormade om det och helt plötsligt kunde vi dra upp något digitalt och både se det och börja samarbeta om det och skapa med det.
Tim Cook
Cook talade om hur AR/VR-teknik kunde ”accelerera kreativiteten” och hjälpa människor att göra saker på olika sätt. Han erkände också öppet att det tog honom lite tid att komma runt för att se potentialen med AR/VR; i en 2015-profil av Ian Parker för New YorkernCook avfärdade AR-glasögon som ”påträngande” teknik som i princip skulle ”floppa”.
Vi har alltid trott att glasögon inte var ett smart drag, ur en synvinkel att folk inte riktigt skulle vilja ha dem. De var påträngande, istället för att skjuta tekniken i bakgrunden, som vi alltid har trott. Vi har alltid trott att det skulle floppa, och, du vet, så långt har det gjort det.”
Tim Cook
När Baron påminde Cook om denna tidigare kommentar, skrattade han och pekade på en läxa han lärt sig av Steve Jobs om att vara flexibel och omfamna nya idéer:
Mitt tänkande utvecklas alltid. Steve lärde mig väl: att aldrig gifta sig med din övertygelse från gårdagen. Att alltid, om du presenteras för något nytt som säger att du hade fel, erkänna det och gå framåt istället för att fortsätta att kramla och säga varför du har rätt.
Tim Cook
Baron frågade tillspets Cook om Apple borde vara ”försiktig” med att försöka skapa en produkt som liknar Google Glass eller Meta’s Quest, en direkt fråga som Apples vd undvek genom att istället tala om företagets tidigare framgångar, och noterade att det har ställts inför skeptiker i ”ganska mycket allt vi någonsin har gjort”, och hur det är lika med kursen när man skapar produkter som är i framkant av tekniken.
Cook tillade att det enda viktiga övervägandet när man bestämmer sig för att gå in på en ny marknad är om Apple kan ”göra ett betydande bidrag” och göra något unikt och originellt – en attityd som helt klart är i linje med företagets tidiga ”Think Different”-mantra.
Kan vi göra en betydande insats, på något sätt, något som andra människor inte gör? Kan vi äga den primära tekniken? Jag är inte intresserad av att sätta ihop bitar av någon annans grejer. För att vi vill kontrollera den primära tekniken. För vi vet att det är så man innoverar.
Tim Cook
”Reality Pro” väntas fortfarande på WWDC
Även om Cooks kommentarer bara kan ses som de vagaste tipsen om att Apple till och med arbetar med ett AR/VR-headset, än mindre planerar att avslöja det på WWDC, stöder massor av andra bevis det. Cooks entusiasm i den här intervjun nyligen lägger lite bränsle till den elden.
Trots ett förslag från analytikern Ming-Chi Kuo nyligen att Apple kunde välja att skjuta upp sitt tillkännagivande, Bloombergs Mark Gurman förväntar sig fortfarande att den dyker upp på WWDC.
I den senaste upplagan av hans Ström på nyhetsbrev, dekonstruerar Gurman det visuella motivet i Apples WWDC-inbjudan för att föreslå de böjda formtipsen på Apple-headsetet. Han noterar också att även om Apples pressmeddelanden vanligtvis är fyllda av samma typ av överdriven entusiasm, finns det för många rapporter om att headsetet dyker upp för att Apple ska riskera att använda språk som ”största och mest spännande hittills” och ”mycket speciell händelse.” om det inte faktiskt hade något ”momentalt” att visa upp.
Det är inte ovanligt att Apple använder den typen av överdrift. Men företaget vet att alla förväntar sig detta headset – inklusive Wall Street – och det skulle inte vilja öka förväntningarna ytterligare om det inte kunde uppfylla dem.
Mark Gurman
Som vanligt förväntas keynoten i WWDC 2023 vara en förinspelad affär, vilket gör att Apple kan kontrollera berättelsen och se till att alla produktdemonstrationer går utan problem. Medan Apple vanligtvis erbjuder praktisk tid för inbjudna pressmedlemmar att uppleva nya produkter efter dess keynotes, även för sina virtuella evenemang, är det mindre klart om det kommer att göra det för det nya headsetet, särskilt när det inte förväntas börja levereras förrän senare i år.
Medan Gurmans senaste kommentarer framför allt verkar baserade på utbildade spekulationer snarare än information från interna källor, är hans uppfattning mycket vettig. Det är inte ovanligt att Apple tillkännager betydande nya produktframsteg månader i förväg, och mycket av Apples ”Reality Pro”-headset kommer att kräva inköp från utvecklare, vilket gör dess Worldwide Utvecklare konferens den perfekta tiden att visa upp sin nästa stora plattform.